Palvelu on myyntiä, myynti on palvelua!

Myynnintekijä Holm suuntasi puolittaisesta poro taustastansa johtuen Leville vastaanottamaan Joulupukkia. Tuolla matkalla pääsin hienosti tutustumaan ja näkemään miten matkailumme keskeisessä kehityskohteessa asioita on kehitetty ja miten palveluiden tuottamisella pystytään tekemään myyntiä.

 

Mieliinpainuvimpana myyntitapahtumana mieleeni jäi tapahtumaketju puhelimessa, kun tiedustelin Oulun Scandicista huonevaraukseni tilaa. Näin toimin, kun en meilistäni löytänyt varausvahvistusta. Kävi ilmi ettei mitään varausta ollut olemassa. Onneksi hotellin vastaanottovirkailija tarjosi sopuisasti sopivaa majoitusmahdollisuutta ja näppärästi vahvisti kaupan luottokorttitietoni pyytämällä ”ettei sitten tarvitse autoillessa murehtia saapumisajasta”. Mahtavaa palvelua ja loistavaa myyntiä!

 

Myynnillisestihän moinen tilanne oli haastava; pettynyt asiakas jolle juuri varmistui ettei varausta ollut olemassakaan. Asiakkaasta olisi ollut suuri mahdollisuus päästä eroon jos tilannetta ei olisi käsitellyt kuten hotellivirkailija (lue hotellipalveluiden myyjä) sen hoiti. Ihailin myös tapaa jolla luottokorttitietoni pyydettiin ja täten kauppa klousattiin.

 

Pääsin tutustumaan Lapin matkailun kehittämisen suunnitteluluonnokseen ja silmiini pistivät Myynnintekijänä mm. seuraavat merkittävät seikat; verkoston toimivuus on yksi keskeinen kilpailutekijä, digitaalisuus ja palvelumuotoilu ovat myös vielä teemoja joita ei ole hyödynnetty riittävästi palvelu- ja tuotekehityksessä.

 

Verkostojen parantamiseksi ja kehittämiseksi suosittelen hyvin toimivaksi tietämääni BNI:tä. Kun tunturin yrittäjät tuntevat toisensa ja luovat toisillensa aktiivisesti kaupanmahdollisuuksia niin moninaiset kehitysmahdollisuudet ovat ilmeiset. Digitaalisuuden hyödyntämisessä näkisin kehitysmahdollisuutena tunturiin saapuvien matkailijoiden tunnistamisen tarpeineen päivineen. Olisihan se mahtavaa tarjota paukkupakkasten kohdatessa esimerkiksi autoilijoille lisäapuja käynnistysmurheiden kohdatessa. Revontulien tavoittamiseksi appsi jo löytyykin.

 

http://www.levi.fi/fi/levi/levin-matkailu/revontulihalytys.html

 

Tuosta opintoretkestä on hyvin poimittavissa yhtymäkohtia myös paikallisen myynnin sekä palvelun kehittämiseen.

 

Kun tunnistat asiakkaasi tarpeineen päivineen, niin osaat heille tarjota ajantasaisesti juuri kulloiseenkin tilanteeseen sopivaa palvelukokonaisuutta. Ja paras kaupallinen tulos saadaan siten kun asiakkaan toiveet täytetään ja ylitetään ”automaattisesti”.