Kannustuksen merkitys myynnissä menestymiselle!

Myynti on erittäin henkinen laji. Ja henkisessä lajissa menestyminen edellyttää erittäin vahvaa itseluottamusta. Miten sitten rakentaa tuota itseluottamusta? Varsinkin tilanteessa jossa kauppa on käynyt hieman heikommin? Miten siinä asiassa voi auttaa myyjää?

 

Yksi erittäin tehokas, yksinkertainen ja tehokas lääke on kannustaminen! Ja on kaupan päälle kustannustehokaskin, peräti veloitukseton! Miten sitten tehdä tuota kannustusta? Miten kannustaa jos kauppa on käynyt hieman heikosti? 

 

Vastaus piilee vanhassa sananlaskussa: ”Ei mitään niin pahaa ettei siinä olisi jotain hyvääkin”.  Eli jos nyt sataa vettä niin voi todeta että onneksi eilen oli pouta jne. Myyntityössä käytännön kannustaminen tapahtuu saman kaavan mukaan: haetaan hyvät puolet pienistäkin onnistumisista ja kannustetaan niistä! Arvostetaan pientäkin kauppaa ja valetaan uskoa siihen että yksi kauppa johtaa seuraavaan. 

 

Milloin kannustusta tarvitaan erityisesti?

Juuri silloin kun on vaikeinta. Kun on vaikeuksia tavoittaa asiakkaita, kun on haasteita saada kaupat kotiin. Kun mikään ei tunnu onnistuvan siten kuin yleensä. Silloin kannustaminen on kaikkein tärkeintä!

 

Kannustamisen ei myöskään tarvitse olla valtavan suurieleistä, ihan pienet asiat auttavat kun myynnillinen mieli laahaa maassa. Tällaisia pieniä juttuja voivat olla vaikka tsemppiviestit kännykkään tai meiliin. Lounaalle tai kahville pyytäminen ja keskustelut jostain mukavasta. Jo hymyllä ja kiittämisellä saa aikaan ihmeitä.

 

Kannustankin kaikkia auttamaan toisiaan ja muistamaan että hieman harmaampina hetkinä kannustus on arvossaan!